and i care what you think

Vanmorgen luisterde ik 3fm. Chef’s special werd op gebeld omdat ze in het voorprogramma van Twenty One Pilots zouden staan: in de VS. Big deal voor een leuk Nederlands bandje, maar ik dacht: wie zijn twenty one pilots? Het ging over de single ‘stressed out’ maar ik kon er even geen voorstelling bij maken. Het bleek dat de single een nummer was dat ik afgelopen dagen/weken vaak had gehoord, en eigenlijk wel tof vond: “stressed out” hoorde het op de radio, in een aflevering van ‘Supergirl’ (trouwe fan), en zocht het nu maar eens op op youtube. Het lijkt dat ik de sound van twenty one pilots chill vind, dus ik luister nu, as i write, hun muziek.

care what you think

Hoe dan ook, dit is niet een soort reclametekstje, het kijken van enkele van de band’s videoclips van de band zorgden voor nieuwsgierigheid: waarom had de zanger zwart geschilderde nek en handen? Het zwart leek geen tatoeage, daarvoor leek het te onprecies aangebracht. Ik besloot het enige logische te doen: ik googlede: ‘twenty one pilots black hands and neck’. iets wat meteen resultaat opleverde:

UM, WHY IS THE DUDE FROM TWENTY ONE PILOTS COVERED IN BLACK GOO? 

De titel van een artikel op MTV, meer mensen hadden blijkbaar mijn vraag en het antwoord is waarom ik schrijf: “It (..)kind of represents all the things that I as an individual — but also everyone around me — am insecure about,”  “When I think about insecurities and my insecurities are getting the best of me, the things that I think of are kind of a feeling of suffocation and then also the things that I create with my hands.” http://www.mtv.com/news/2145391/twenty-one-pilots-blurry-face-stressed-out-video/

Ik vond het zo’n mooie metafoor: we zijn zo vaak bang onzeker over wat onze handen maken, om het te tonen: stress, onzekerheid, een gevoel van misplaatstheid. Het idee dat heel veel mensen met een dichtgeknepen keel en trillende handen rondloopt werkt relativerend, tegelijk helpt het (mij in ieder geval) dankbaar te zijn voor de plekken en momenten dat onze handen en halzen níet onder ruk staan en we kunnen zijn wie we zijn, trots op wat we maken. Misschien is de lente, wanneer we onze sjaals afdoen en onze handschoenen uit, een mooi moment om onze onzekerheden en angsten onder ogen te zien en zelfs te laten zien, om  van de zon te genieten ondanks onze schaamte. Vrolijk voorjaar!

Leave a Reply

