hoe ik ook denk, een mooier geschenk ken ik niet

sinds mijn 4e of 5e, en misschien wel daarvoor, ben ik fan van elly en rikkert. ‘elly is mijn idool’ zo iets schijn ik op die leeftijd te hebben gezegd. Vandaag de dag nog zijn de kinderliedjes vaak over geloof, nooit kinderlijk maar altijd creatief nog steeds een vaste basis van mijn eigen verbeeldings vermogen. De woorden en de liedjes die ik al zo vaak heb gehoord, en zelf gezongen hebben zich geworteld in mijn leven, mijn referentie kader. Al eerder heb ik geschreven over de liedjes, en de schoonheid en wijsheid die er in zit. Een van de zinnen die mijn door de jaren keer op keer herhaal in mijn hoofd, om de liefde te begrijpen is “als je veel van iemand houd, geef je het mooiste wat je hebt, dat is heel gewoon”. Zoveel schoonheid in de zin. De liefde, de liefde voor de andere. het mooiste wat je heb- de liefde voor wat jou is gegeven, een liefde die geeft. Het willen geven en het geven van het mooiste wat je hebt is niet iets doms, of iets idieels, het is heel gewoon. En toch, als ik vandaag aan iemand iets geef, het mooiste wat ik heb, een van de dingen die het meest kostbaar vind, dan word ik weer geraakt door de normaalheid er van. Hoe erg het klopt om iets zo dierbaar te delen. Hoe dat niet verlies brengt, of verdriet en afwijzing, maar zoals het spreekwoord zegt ‘gedeelde vreugd is dubbele vreugd.

Leave a Reply

